CZ EN Facebook

PŘEDPRODEJ VSTUPENEK

Lístky na všechny filmové projekce (Kino 35 a Kino Světozor),
lze zakoupit online:

Rezervační systém kina Světozor zde

Rezervační systém Kina 35 zde

3

Film a architektura ve Visegrádu

Perspektivy filmů o architektuře v zemích Visegrádu - konference

Konference se koná v rámci mezinárodního projektu Film and Architecture in Visegrad Countries – New Platform of the Film Festivals on Architecture. Své příspěvky přednesou zástupci festivalů zaměřených na architekturu, které se konají v ČR, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Součástí konference bude závěrečná debata přednášejících s přizvanými experty a projekce tematických visegrádských filmů. Konference bude probíhat v anglickém jazyce bez tlumočení.
Pořádá KRUH s podporou Visegrad Fund.

ÚT 4. 10., 14.00, kino Světozor, Vodičkova 41

ZDARMA

Presentations:

 

1) 9 years of the Budapest Architecture Film Days
by Daniella Huszár (Curator and gallery manager at the Hungarian Contemporary Architecture Centre)

 

2) Architecture and the public
by Marcela Steinbachová (the founder of Kruh and Architecture Day, an architect +  architect of the year 2016)

 

3) Opening up the architectural field, Theory and practice of BETON Film Festival
by Adam Przywara and Andrzej Brzózka (Curators and co-founders of BETON Film Festival, Warsaw)

 

4) DAAD/Local Global“
by Tatiana Kollarová (an architect, a promoter of architecture and design, Days of Architecture and Design Bratislava) and Števo Polakovič (an authorized architect of SKA, Days of Architecture and Design Bratislava)

Film a architektura ve Visegrádu

Na věčné časy

(ČR, 2016, Haruna Honcoop, bez dialogů, 20 min.)

Experimentálně-dokumentární projekt „Na věčné časy“ je série krátkých 4–5minutových filmů. Pomocí splitscreenů (dělených obrazů) a dalších střihových technik zaznamenávají významné i méně známé socialistické architektonické památky ve vybraných zemích bývalého sovětského bloku, které se ze socialistického realismu postupně přerodily v moderní architektonické styly jako brutalismus a socialistický modernismus. Uvádíme v rámci kolekce filmů Visegrádské čtyřky.

Rounding Off

(Maďarsko, 2007, Zsolt Keserue, Levente Polyák, Ágnes Dénes,  maďarsky / anglické titulky, 24 min.)

22 minutové video pojednává o transformaci interiérů panelových sídlišť. Prostřednictvím rozhovorů a výzkumu se snaží ukázat, jak lze radikálně řešený prostor zútulnit. Video bylo uvedeno na filmovém festivalu v Budapešti, v Neuer Berliner Kunstverein, Maďarském kulturním centru v New Yorku, v Evropském domě v Pésci, v Shumuka Gallery v Bengalúru a na festivalu dokumentárních filmů v Rotterdamu. Uvádíme v rámci kolekce filmů Visegrádské čtyřky.

tl_files/denarchitektury/DATA/FA 2016/FA 2/Rounding off.jpg 

Superjednotka

(Polsko, 2016, Teresa Czepiec, polsky / české titulky, 20 min.)

Superjednotka představuje obrovský blok bytů, který má sloužit jako „bytový stroj“. Na 15 patrech budovy může bydlet až 3000 lidí. Výtah staví jen každá tři patra a nájemníci se tak musí proplétat bludištěm chodeb a schodišť, aby se dostali do svých bytů. Hlavními postavami dokumentu jsou obyvatelé Superjednotky, kteří zde prožívají významné momenty svého života. V této budově se střídají jejich emoce, rodí se naděje a sny se stávají skutečností... anebo ne. 762 bytů a 762 příběhů. Uvádíme v rámci kolekce filmů Visegrádské čtyřky.


Schovat se pod rouškou tmy a dělat věci neviditelné /verš z básně Honzy Černé

(Slovensko, 2015, Andrea Kalinová, Martin Zaiček, Zuzana Žabková, Lucie Mičíková, bez dialogů, 7 min.)

Projekt Opustená (re)kreácia se od roku 2011 věnuje problematice opuštěné architektury města Trenčanské Teplice. Po dobu konání festivalu Art Film se veřejnosti a návštěvníkům naskytá pohled na opuštěné památky, které chátrají pod tíhou času a nezájmu svých majitelů. Od roku 2001 pustne i jedna z najvýznamnějších kulturních památek 20. století na území bývalého Československa, Léčebný dům Machnáč. Tým autorů z různých výtvarných oborů se rozhodl reagovat na tento stav a vytvořit tak dílo, jehož poselstvím je podpořit opuštěný Machnáč v přežití. Výstava je prezentací objektu, hudby a videoartového záznamu. Různá média reagují na příběh jedné stavby. Toto experimentální dílo svojí podivností odhaluje dnešní situaci města, v minulosti tak slavného, dnes  zapomenutého. Uvádíme v rámci kolekce filmů Visegrádské čtyřky.

tl_files/denarchitektury/DATA/FA 2016/pod rouskou tmy.jpg

ÚT 4. 10., 18.00, Světozor, Malý sál

Inspirace Adama Gebriana

Frei Otto: Spanning The Future

(USA, 2014, Joshua V. Hassel, anglicky, 60 min.)

Dokument líčí životní příběh a dílo německého architekta Freie Otta, průkopníka v navrhování lehkých síťových konstrukcí a nositele Pritzkerovy ceny za rok 2015, jehož myšlenky inspirují mnohé již několik desetiletí. Film osobně představí a uvede Architekt roku 2015, novinář a významný teoretik Adam Gebrian.

Adam Gebrian: „Vždy, když některý z architektů získá nejprestižnější profesní ocenění, tedy Priztkerovu cenu, najde se řada kritiků, kteří budou zdůvodňovat, proč si vybraný laureát cenu nezaslouží, respektive, že jsou jiní, kteří si ji zaslouží více. Předloni se tak nestalo. Poté, co bylo oznámeno jméno německého experimentátora Freie Otta, nastala vzácná shoda. Jde o člověka, o kterém když se něco málo dozvíte, prostě ho musíte mít v úctě.“

One Week

(USA, 1920, Buster Keaton, němý film / anglicky a německé titulky, 25 min.)

Debut velikána americké němé grotesky o peripetiích, které s sebou nese stavba rodinného domu, obzvlášť dostanete-li ho svatebním darem. První dekonstruktivistická architektura ještě před dekonstruktivismem. Film osobně představí a uvede Architekt roku 2015, novinář a významný teoretik Adam Gebrian.

Adam Gebrian: „Kdo by nemiloval Bustera Keatona. Geniálního komika, který komično situace zvyšuje svým naprosto neměnným a nehybným výrazem. Ať se děje kolem něj cokoliv, Bustera to nerozhází. V němém filmu ‚Jeden týden‘ nám ukazuje, jak se dá postavit prefabrikovaný, montovaný dům během jednoho týdne. Tento svatební dar byl zajisté myšlen dobře, ale pomstychtivý soused z něj udělá dar vskutku danajský a Frigo tak položí základy amerického dekonstruktivismu s náskokem více než půl století.“

The Desert Castle

(Norsko, Eirin Gjørv, 2007, anglicky a norsky / anglické titulky, 53 min.)

Vládce nejsevernějšího emirátu Ras Al Khaimah má nesplněný sen – nové město uprostřed pouště. Podaří se norským architektům jeho přání v podobě gigantického projektu splnit? Film osobně představí a uvede Architekt roku 2015, novinář a významný teoretik Adam Gebrian.

Adam Gebrian: „Když sledujete fotbalový zápas, můžete vidět, jak jednotliví hráči hrají, jak se jim daří, či nedaří. Zároveň se dozvíte, jakým zápas skončil výsledkem. U architektury tomu tak často není. Znáte jen výsledek. Nevíte, jak vznikl, kdo se na něm jakým způsobem podílel, jakou hrál roli. Film Sand Castle dá nahlédnout do zákulisí jednoho takového architektonického zápasu. Proti sobě stojí ateliér Snohetta a OMA architekta Rema Koolhaase, rozhodčím je zadavatel, investor. Vše se odehrává v prostředí, které ani jeden z týmů dobře nezná, a musí se tedy rychle zorientovat.“

tl_files/denarchitektury/DATA/FA 2016/FA 2/The Desert Castle.jpg 

ÚT 4. 10., 20.30, Světozor, Velký sál

tl_files/denarchitektury/design3/da_kolecko2.png