CZ EN Facebook

PŘEDPRODEJ VSTUPENEK

Lístky na všechny filmové projekce (Kino 35 a Kino Světozor),
lze zakoupit online:

Rezervační systém kina Světozor zde

Rezervační systém Kina 35 zde

10

Osobnost: Mies van der Rohe

Mies

(USA, 1986, Michael Blackwood, anglicky, 58 min.)

Moderní architektuře nelze porozumět bez znalosti stavitele Miese van der Rohe. Film dokumentuje nejen jeho život a ty nejdůležitější stavby, ale objevují se v něm i historické záběry, na nichž architekt hovoří o své filozofii. Architektka Phyllis Lambertová v dokumentu objasňuje svůj výběr Miese van der Rohe pro stavbu Seagram Building. O jeho odkazu a přetrvávajícím vlivu hovoří i architekti Robert A. M. Stern, Robert Venturi, Philip Johnson, historici, ale i jeho žáci.



Mies van der Rohe: Architecture as language

(Švýcarsko, 2015, Alexandre Favre, 5 min.)

SO 1. 10., 18.00 Světozor, Malý sál

Můj dům, můj...

The Greater Things

(Velká Británie / Japonsko, 2015, Vahid Hakimzadeh, anglicky, 66 min.)

Několik lidí různých národností, pocházejících z různého prostředí, s odlišnými touhami na sebe vzájemně naráží v Japonsku v kulisách současné architektury. Íránský architekt hledá něco, co zná jen on sám, litevský mistr bojových umění, který momentálně žije v Tokiu, se tu zase cítí jako outsider, japonský pár žije „uvězněn“ v superdesignovém domě ze skla. Existuje něco, co je může spojovat? Jsou skutečně každý jiný, nebo spíše reprezentují stejný druh současného nomáda, který žije někde a zároveň nikde? A existuje ve světě vůbec potřeba nějakého spojení, když izolace už není vnímána jako negativní zkušenost? Greater Things jsou o zvláštním pocitu, který zažíváte, když se dostanete mimo své já, stáváte se někým jiným a žijete někde mezi. A zároveň tyto zvláštní a přitom všem známé situace a stavy bytí rekonstruuje a prozkoumává svým specificky magickým způsobem.

tl_files/denarchitektury/DATA/FA 2016/Greater things.png

SO 1. 10., 20.30, Světozor, Malý sál

Osobnost: Mies van der Rohe

Osud jménem Tugendhat

(ČR, 2012, Rudolf Chudoba, 52 min.)

Brněnská vila manželů Grety a Fritze Tugendhatových z let 1930, navržená architektem Ludwigem Miesem van der Rohe, byla jako jediná památka moderní architektury v České republice zapsaná na Seznam světového kulturního dědictví Unesco. V letech 2010–2012 prošla vila Tugendhat i s přilehlou zahradou památkovou obnovou, při níž byla uvedena do autentické podoby z roku 1930. Dokudrama režiséra Rudolfa Chudoby sleduje osudy slavného domu ve třech liniích. První je příběhem rodiny vzdělaných a bohatých stavebníků, který kopíruje historické drama 20. století. Druhý příběh se týká samotné vily, jejího autora a dobové umělecké atmosféry. Třetí realistická linka pozoruje důslednou a detailní památkovou obnovu, díky níž získal tento architektonický klenot znovu svůj původní lesk.

tl_files/denarchitektury/DATA/FA 2016/FA 2/Haus_Tugendhat.jpg

Colonnade Park

(Rakousko / USA, 2011, Heidrun Holzfeind, anglicky, 54 min.)

Brzy poté, co Mies van der Rohe dokončil Seagram Building v New Yorku, přišel s návrhem 22. patrového obytného komplexu Colonnade a Pavilion Apartments. Tři výškové budovy ze skla a oceli v mezinárodním stylu vyrostly v letech 1954–1960 ve městě Newark v New Jersey. Projekt Miese van der Rohe odstartoval nejen obnovu města, ale do lokality, v níž tehdy žili lidé s nízkými příjmy, se začala stěhovat i střední třída. Rozhovory s majiteli o tom, jak se jim žije v domě navrženém významným architektem, přičemž spousta z nich jeho  jméno uslyší poprvé v životě, režisérka prokládá záběry apartmánů i překrásných výhledů z jejich oken. Velmi kontrastně pak vedle sebe působí funkční exteriér domu s jednotlivými interiéry, které často připomínají muzeum nejrůznějších sběratelských kuriozit.

tl_files/denarchitektury/DATA/FA 2016/Colonnade_park.jpg

Mies van der Rohe: Architecture as language

(Švýcarsko, 2015, Alexandre Favre, 5 min.)

NE 2. 10., 18.00, Světozor, Malý sál

Osobnost: Mies van der Rohe

Haus Tugendhat

(Německo, 2013, Dieter Reifarth, 116 min.)

V roce 1930 byla v Brně postavena jedna z nejvýznamnějších staveb moderní architektury nejen u nás. Vilu Tugendhat navrhl a do posledního detailu včetně nábytku, dveřního kování a klik promyslel architekt Mies van der Rohe. Na první pohled se může zdát, že jde o příběh unikátní stavby, ve skutečnosti je dokument Dietera Reifarthse napínavý a vzrušující román jednoho století. Na pozadí politických katastrof 20. století tu režisér odhaluje portrét rodiny a vypráví o důležitosti, kterou vila dodnes má pro potomky majitelů. V dokumentu se prolínají rozhovory se členy rodiny Tugendhat, jejími bývalými uživateli, historiky umění i restaurátory spolu s historickými fotografiemi a filmovými záběry, z čehož vzniká rozsáhlý životopis tohoto „nesmrtelného“ domu.


Mies van der Rohe: Architecture as language

(Švýcarsko, 2015, Alexandre Favre, 5 min.)

NE 2. 10, 20.30, Světozor, Malý sál

Můj dům, můj...

Where Architects Live

(Itálie, 2014, Francesca Molteni, anglicky, 78 min.)

Osm architektů světového formátu (Shigeru Ban, Mario Bellini, David Chipperfield, Massimiliano a Doriana Fuksas, Zaha Hadid, Marcio Kogan, Daniel Liebeskind a Bijoy Jain ze Studia Mumbai) dovolilo kurátorce Francesce Molteni nahlédnout do svých domovů a ukázali část ze svého soukromí. V jejich ateliérech panuje přísný pořádek, knihy jsou pečlivě vyrovnané, desky stolu čisté. Dokument si neklade za cíl uspokojit diváckou zvědavost, jak vlastně domovy architektů vypadají. Spíše zobrazuje osobní vkus a zaujetí každého z nich, jež se pak odrážejí v jejich tvorbě.

PO 3. 10., 18.00, Světozor, Malý sál

Můj dům, můj...

A Tropical House

(Rakousko, 2015, Karl-Heinz Klopf, 51 min.)

A Tropical House je po snímku Tower House druhou filmovou meditací režiséra Karla-Heinze Klopfa, tentokráte zaměřenou na dům architekta Andra Matina. Indonéský autor ho postavil ve městě Bintaro na předměstí Jakarty pro svou rodinu. Díky dlouhým pečlivě komponovaným záběrům se zdánlivě jednoduchá stavba stává předmětem divácké fantazie. Postupně jsme provázeni domem, jeho okolím, odhalujeme jeho konstrukci i to, jak na něj dopadá světlo a jak se v průběhu dne mění, anebo jen pozorujeme jeho deformovaný obraz ve vodě během bouřky. Přes všechnu hmatatelnost a důvěrnost místa nás nakonec překvapí komentář, že dům byl postaven podle Matinových vzpomínek z dětství. Pokud by bylo možné obydlet dům na dálku, pak je to tento film, který v nás tuto představu vyvolá nejlépe.

Uváděno v rámci Dokumentárního pondělí. 

PO 3. 10., 20.30, Světozor, Malý sál

Film a architektura ve Visegrádu

Perspektivy filmů o architektuře v zemích Visegrádu - konference

Konference se koná v rámci mezinárodního projektu Film and Architecture in Visegrad Countries – New Platform of the Film Festivals on Architecture. Své příspěvky přednesou zástupci festivalů zaměřených na architekturu, které se konají v ČR, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Součástí konference bude závěrečná debata přednášejících s přizvanými experty a projekce tematických visegrádských filmů. Konference bude probíhat v anglickém jazyce bez tlumočení.
Pořádá KRUH s podporou Visegrad Fund.

ÚT 4. 10., 14.00, kino Světozor, Vodičkova 41

ZDARMA

Presentations:

 

1) 9 years of the Budapest Architecture Film Days
by Daniella Huszár (Curator and gallery manager at the Hungarian Contemporary Architecture Centre)

 

2) Architecture and the public
by Marcela Steinbachová (the founder of Kruh and Architecture Day, an architect +  architect of the year 2016)

 

3) Opening up the architectural field, Theory and practice of BETON Film Festival
by Adam Przywara and Andrzej Brzózka (Curators and co-founders of BETON Film Festival, Warsaw)

 

4) DAAD/Local Global“
by Tatiana Kollarová (an architect, a promoter of architecture and design, Days of Architecture and Design Bratislava) and Števo Polakovič (an authorized architect of SKA, Days of Architecture and Design Bratislava)

Film a architektura ve Visegrádu

Na věčné časy

(ČR, 2016, Haruna Honcoop, bez dialogů, 20 min.)

Experimentálně-dokumentární projekt „Na věčné časy“ je série krátkých 4–5minutových filmů. Pomocí splitscreenů (dělených obrazů) a dalších střihových technik zaznamenávají významné i méně známé socialistické architektonické památky ve vybraných zemích bývalého sovětského bloku, které se ze socialistického realismu postupně přerodily v moderní architektonické styly jako brutalismus a socialistický modernismus. Uvádíme v rámci kolekce filmů Visegrádské čtyřky.

Rounding Off

(Maďarsko, 2007, Zsolt Keserue, Levente Polyák, Ágnes Dénes,  maďarsky / anglické titulky, 24 min.)

22 minutové video pojednává o transformaci interiérů panelových sídlišť. Prostřednictvím rozhovorů a výzkumu se snaží ukázat, jak lze radikálně řešený prostor zútulnit. Video bylo uvedeno na filmovém festivalu v Budapešti, v Neuer Berliner Kunstverein, Maďarském kulturním centru v New Yorku, v Evropském domě v Pésci, v Shumuka Gallery v Bengalúru a na festivalu dokumentárních filmů v Rotterdamu. Uvádíme v rámci kolekce filmů Visegrádské čtyřky.

tl_files/denarchitektury/DATA/FA 2016/FA 2/Rounding off.jpg 

Superjednotka

(Polsko, 2016, Teresa Czepiec, polsky / české titulky, 20 min.)

Superjednotka představuje obrovský blok bytů, který má sloužit jako „bytový stroj“. Na 15 patrech budovy může bydlet až 3000 lidí. Výtah staví jen každá tři patra a nájemníci se tak musí proplétat bludištěm chodeb a schodišť, aby se dostali do svých bytů. Hlavními postavami dokumentu jsou obyvatelé Superjednotky, kteří zde prožívají významné momenty svého života. V této budově se střídají jejich emoce, rodí se naděje a sny se stávají skutečností... anebo ne. 762 bytů a 762 příběhů. Uvádíme v rámci kolekce filmů Visegrádské čtyřky.


Schovat se pod rouškou tmy a dělat věci neviditelné /verš z básně Honzy Černé

(Slovensko, 2015, Andrea Kalinová, Martin Zaiček, Zuzana Žabková, Lucie Mičíková, bez dialogů, 7 min.)

Projekt Opustená (re)kreácia se od roku 2011 věnuje problematice opuštěné architektury města Trenčanské Teplice. Po dobu konání festivalu Art Film se veřejnosti a návštěvníkům naskytá pohled na opuštěné památky, které chátrají pod tíhou času a nezájmu svých majitelů. Od roku 2001 pustne i jedna z najvýznamnějších kulturních památek 20. století na území bývalého Československa, Léčebný dům Machnáč. Tým autorů z různých výtvarných oborů se rozhodl reagovat na tento stav a vytvořit tak dílo, jehož poselstvím je podpořit opuštěný Machnáč v přežití. Výstava je prezentací objektu, hudby a videoartového záznamu. Různá média reagují na příběh jedné stavby. Toto experimentální dílo svojí podivností odhaluje dnešní situaci města, v minulosti tak slavného, dnes  zapomenutého. Uvádíme v rámci kolekce filmů Visegrádské čtyřky.

tl_files/denarchitektury/DATA/FA 2016/pod rouskou tmy.jpg

ÚT 4. 10., 18.00, Světozor, Malý sál

Můj dům, můj...

Microtopia

(Švédsko, 2013, Jasper Wachtmeister, anglicky / české titulky, 52 min.)

Film Microtopia představuje sny o životě v malém, mobilním nebo dočasném prostoru. Několik úspěšných architektů, stavitelů a umělců z různých částí světa navrhuje radikální řešení obytného prostoru, ve kterém se zbavují všeho nadbytečného a zužitkovávají zdánlivě vysloužilé věci. Za vším stojí jednoduchá otázka: Kolik místa, věcí a komfortu doopravdy potřebujeme? Ať už budují ostrovy z odpadků, stany zavěšené na stromech, mikrodomy na kolech, obytné spacáky, nebo experimentální městskou parazitickou architekturu, spojuje je snaha nacházet způsoby, kterými můžeme nově utvářet společenství bez ekologických následků. „Dům“ pro většinu z nás znamená stabilitu, konstrukci, stálost. Ve věku neustále rostoucí populace a technologických úspěchů dnešní mobilní společnost požaduje – nebo o tom snad i sní – přenositelné domy a jiné možnosti bydlení v nových prostředích a situacích. Microtopia zkoumá, jak architekti, umělci i obyčejní kutilové posunují své hranice, aby nalezli odpovědi ke svým snům o přenositelnosti, flexibilitě a nezávislosti na elektrické síti. Moderní nomádi, bezdomovci, lidé ve stresu nebo lidé s potřebou soukromí nebo odloučení. Posloucháme jejich osobní důvody, které stojí za tím, jak jejich obydlí vypadá a jak funguje. Na chodníku, na střechách domů, v industriální krajině nebo v divoké přírodě, tam všude uvidíme a ucítíme, jak tyto příbytky plní sny svých tvůrců. Microtopia se s těmito dnes naléhavými myšlenkami vypořádává překvapivým způsobem.

ST 5. 10., 18.00, Světozor, Malý sál

My Street Films

My Street Films blok krátkých filmů

Každá ulice má svůj příběh, ne každá má svůj film.

Projekt My Street Films vybízí zkušené i nezkušené filmaře z řad široké veřejnosti, aby zpracovali příběhy svého okolí, místa, kde žijí, pracují a tráví čas. Krátké dokumenty, které by neměly přesáhnout délku 10 minut, mohou nahrát na www.mystreetfilms.cz, kde vzniká online filmová mapa celé České republiky. Kdykoli během celého roku může své filmy zaslat každý, kdo dokáže osobitě zpracovat zajímavé téma, místo nebo příběh a pomůže tak reprezentovat česká města subjektivními pohledy svých obyvatel. Během projekce uvedeme výběr nejlepších filmů natočených pro filmovou mapu v roce 2015/2016.

ST 5. 10., 20.30, Světozor, Malý sál

tl_files/denarchitektury/design3/da_kolecko2.png